Donsö IS

Plats:Majvallen 1 Konstgräs
Skön seger
2022-06-22 06:53

Efter att vinden i seglen mojnat mot Fässberg (torsk 1-3) och seglar in en osäker dimma mot Gambian Mix (matchen avbruten) var det dags för årets fjärde möte med Donsö IS. Det blåvita ö-laget har gått starkt och låg på andraplats när det blåstes för spel. Matchen började dock inte med att Kocken passade fel.

På grund av en diger lista med frånvarande spelare, inte minst från poängduon Ponne och Gotte, samt ett sent misslyckat skadetest på Lill-Julle, fick vi skruva lite i maskinrummet. Densömnlösa pappan Dennis klev in och bildade mittbackspar med Krabban, medan Kappe fick i uppdrag att ta hand om målsprutan Albert Hansson från vänster ytterbacksposition. Högerbacken dominerades av den ständigt undersköne Simon Bolton. På defensiv mitt slängde vi in Blekinges svar på Hugh Grant - Alex Lindberg. Framför honom jobbade Aron Lundh-Lund och Henry Strand, nya hemkommen från ett soldränkt Portugal. Frontlinjen byggdes med Jonka, Wilson och Dolmen. På bänk mönstrade vi Khaloufi, Schmurda, Fellous den onde, Miari den halte och en icke disponibel Lill-Julle.

Vi visste vad vi hade att vänta av Donsö, där deras standardplan är att försöka locka upp våra ytterbackar för att lägga löpbollar till anfallsduon Backman/Hansson. Även om den planen inte lyckades gjorde vi en liten justering i presspel som gjorde att vi löste det ännu bättre. Lundh och Strandh löste innermittfält galant och fick mycket yta att jobba på. Sistabollen var inledningsvis lite för svag men kvalitén blev bättre och vi förde matchen på ett bra sätt. Jonka, som var galant och flöt fram på planen, rev upp stora sår i Donsös backlinje medan Wilson och Dolmen ständigt var på hugget. En lysande genomskärare från Jonka till en innåtlöpande Dolmen innebar att Donsö behövde riva ner den sistnämde med straff som följd. Pappa Dennis dunkar in den utan Pardon. Vi har grepp om matchen i första halvlek och backlinje löser det hela galant. Donsö började bli alltmer frustrerade på domartrion, medan vi höll oss lugna om än frustrerade.

I andra halvlek inledde Donsö något bättre och vi hamnade inte helt rätt, men vi jobbar tag i matchen igen och hade ett flertal högoktaniga chanser utan resultat. Donsö fick ett tämligen knepigt rött kort efter dryga kvarten men trots chanser kom inte 2-0 förrän när inhoppande Lenfant terrible Dylan Fellous, kunde brôta in 2-0. Efter detta hittade vi lugnet och spelade av matchen på ett stabilt sätt. Reducering var matchens sista spark.

En väl genomförd match mot ett hårt jobbade Donsö. Nu tar vi sommarledigt på troliga 19 poäng, 7 pinnar bakom serieledarna Dalen KFF. Fortsättning följer till hösten, då med fler folk tillbaka.