Guldhedens IK

Plats:Guldheden Södra 1 Konstgräs
Onödigt poängtapp i premiären
2023-04-05 09:07

Ännu en försäsong har flugit förbi och med massivt med matcher på Majvallen och Gröna vallen valde vi att flytta premiären till Guldheden Södra, där Guldhedens IK stod som värdar. Under försäsongen har vi lagt mycket tid på att få upp ett bra bolltempo, bättre aggressivitet och även att hålla ihop laget bättre, då vi förra året blev lite långa från match till annan.

Truppen inför premiären var en till stora delar intakt trupp där vi kunde matcha starkt på plan och vid sidan. Det är stenhård konkurrens om platserna vilket såklart gör att en del lär vara besvikna över att ej få plats i matchtruppen, men vi får hoppas att Bojan inte gnäller om det.

Vi startade med en fyrbackslinje med Mats 60, Kappe, Krabban samt nyförvärvat William Nimbs, som skulle visa sig älska premiärer. Framför dem spelade en defensiv mittfältsduo bestående av Henry Strandh och en skadefri Agge. Tre offensiva mittar bestod av Wilson, Gotte och Ponne coh på topp anfördes vi av defensiva anfallaren Philip. Bänken bestod av Marklund, Jonka, Dolmen, Pippo och Benna.

Vi hade för avsikt att dra igång ett bra tempo i matchens inledning och lyckades till viss del med detta. Efter 3 minuter missade dock Krabban en hemåtpass och Kwet i Guldheden fick i stort sett friläge. Kappe gjorde vad han kunde för att förhindra skott, men domaren bedömde att det skulle vara straff och det är nog inte mycket att säga om. Straffen sattes säkert i mål och 0-1 direkt i inledningen. Kappe samlade dock trupperna och nystartade och jävlar i min låda vad det blev åka av. Guldehedens spelare hamnade lite väl långt ifrån oss och Agge och Henry tilläts dominera mittfältet och kunde servera bollar till höger, vänster och mitt. Philip lirade smart som anfallare då han ständigt droppade av och gav ytor till de offensiva mittarna, det var också en sådan rörelse som innebar att Ponne kunde frispela Wilson som skar in och rullade in kvitteringen efter 18 minuter. 3 minuter senare kom ytterligare ett mönsteranfall där bollen snabbt flyttades från vänster till höger där Ponne efter spel med William kunde hitta Gotte som tryckte in ledningsmålet. Ytterigare fem minuter tickade på innan Wilson hittade en genomlöpande Agge som chippade in 3-1. Vi fortsatte mala på och borde/skulle ha gjort ytterligare några mål där vi kom i högoktaniga lägen, men inte hade riktigt rätt kyla. Försvaret hanterade Guldhedens attacker hyfsat väl och framför allt spelade William med stort lugn och självförtroende. Stundtals låg vi lite för långt ifrån, men när halvleken blåstes av tror jag att Guldheden var rätt glada över att det bara stod 3-1.

Gott snack i halvlek och fortsatt fokus på nästa 45 minuter. Dock kom vi inte riktigt igång som vi ville och efter bara åtta minuter i andra fick Guldheden ett inkast so hystes långt och skapade onödig oreda i straffområdet och 2-3 kvittering. Kort därefter, blev inhoppande Tingberg fällde, det första som hände. Gotta dundrade dock straffen i stolpen. I det här läget hade vi behövt lugna ner spelet och föra matchen, men istället tillät vi matchen att bli lite för böljande med konsekvensen att vi blev för långa och gav Guldheden för mycket ytor att operera på. Samtidigt hade vi en del fina lägen där Wilson var igenom, Nimbs sköt strax utanför och Phille inte riktigt nådde avslutet.

Tyvärr skulle vår oförmåga att rensa bort bollen skapa poängtapp. Efter 3-4 rensningsförsök kom bollen ut till den ena av bröderna Marsfeld som fick på en dunderträff som lämnade Petter chanslös i kassen. 3-3. Guldheden hade sedan bud på ytterligare ett mål, men vi blockerade bra.

Sammantaget gör vi en bra match och är bättre än Guldheden. En besk eftersmak dock i att vi i praktiken ger bort tre mål, vilket såklart inte är ok. Nu tar vi påskledigt och tränar på tisdag innan vi tar oss an Mossens BK torsdagen 13/4.

3 stjärnor från coach:

*** William Nimbs: Bra snack, bra jobb, skapade lugn och trygghet på sin högerback

** Agge: Efter en skadefri försäsong visar Agge hur jävla duktig han är som spelförande mittfältare

* Phille: Stabil insats i sin nya roll som anfallare, skapar bra ytor för offensiva mittfältarna