Hoppa till sidans innehåll

Steg 9 (14 år)


Träning 3 pass per vecka (90 min) + match

 

Allmänt

Det sista året i 9 mot 9 börjar och spelarna får ökad känsla för spelets natur. Konkurrenssituationen i serierna hårdnar. Resultat, tabeller, spelarövergångar, licenser, försäkringar blir påtagliga faktorer att hantera inom laget och klubben.

Spelet

Se och förstå spelets möjligheter. Vi spelar 4-1-3 med libero. Spelarna är trygga med bollen, löser situationen och hitta nya ytor – så byggs trianglar upp. Målchanser skapas genom tryggt passningsspel.

Kommentar: Arbeta med ett grundspel, och anfall på djupet. Kontrollera bollen i anfallsspelet, spela bollen på marken, involvera alla lagdelar. Uppmuntra till kreativitet och egna initiativ. Dribbla och SKJUUUT! (Se målbilder: lagspelets metoder och spelarens färdigheter).

Individen

Älska fotboll! I alla dess aspekter. Kolla matcher, spela matcher, snacka om matcher! Känna tillfredställelse i den egna satsningen på fotboll – världens mest fängslande sport!

Kommentar: Tänk brett, få ungdomarna att inse alla fascinerande aspekter av fotbolls- kulturen. Fotboll är mer än bara proffsdrömmar och Champions League.

Gruppen

Arbeta mot en tydligt uttalad klubb- och lagkänsla. Förstå att klubben är mer än bara det egna laget. Fördjupa diskussionen. Vad är föreningsdemokrati? Använd SISU:s studiematerial ”Föreningsträdet” och vår egen ”Policy ute på plan” som diskussions-underlag.

Kommentar: Lev sedan som ni lär: Varje enskild spelare skall bemötas med rättvisa och omtanke på alla plan. Positiva ”morötter” som deltagande större cuper på hemmaplan eller utomlands är andra viktiga faktorer för att svetsa samman laget.

Rekommenderat träningsinnehåll

Fortsätt utveckla tidigare teman (10-13 år). Matchlika spelövningar är grunden. Fortsätt introducera idéer omkring rörelse med och utan boll – trianglar, instick, väggspel, inlägg och så vidare (se tematräningar och utbildningsmatrisen). Öva spelmoment två mot två, tre mot tre, fyra mot två och så vidare. Repetition av anfallsspelets grunder: speldjup, tillbakaspel, spelvändning, spel på markerad spelare, andravåg, skapa yta. Repetition av försvarsspelets grunder: markering, press, understöd, täcka.

Bra att öva i denna ålder. skott/bicykleta, nick. Kroppstackling. Väggspel, djupledslöpning, frilägen. Målvaktens spel: frilägen, inlägg.

Snabbhetsträning/styrka. Upplägget förblir detsamma: Efter uppvärmning med boll är det bra att köra koordinationsstege, reaktionsövningar, sprint och hopp under 5-8 minuter i början av varje pass. Nu behöver styrkegymnastiken lite mer tid, men kan med fördel vara utspridd som korta inslag mellan fotbollsövningarna och som avslutning på passet. På så vis märks knappt den ökade intensiteten. Utfallssteg är mycket effektiv snabbhetsträning – låt spelarna göra 2x10 Borsovsteg och 2x15 Isländska hovnigningar mellan varje fotbollsövning (sammanlagt ca 60-80 på ett pass) och Azalea BK blir den snabba klubben.

Uppdaterad: 11 DEC 2019 22:15 Skribent: Leif Skoog
E-post: Adressen Gömd

Klubbmärke 2020

Gå till Tränarmanualen

Länk till föräldramanualen

Länk till utbildning

 

 

 

 

Folksam - Spelklar

 

Ring 020-44 11 11

Postadress:
Azalea BK - Fotboll
Ekedalsgatan 18-20
41466 Göteborg

Kontakt:
Tel: +4631143433
Fax: +4631143433
E-post: This is a mailto link

Se all info

 

 

Sponsorer:

140610-Stiftelsen-Dunross

 

 

icamajorna


Samarbetspartners:

v48_BF_digitalt_380x380.jpg