Hoppa till sidans innehåll

Grupplänkmodellen


Tillsammans är vi starka

Varje årskull Azalealag kan liknas vid en länk i en lång kedja. Styrkan i de enskilda länkarna bestäms av gruppens sammanhållning och gemenskap. Kedjan uppstår när spelarna lär känna spelarna i de andra grupperna. Vänskapsbanden bygger på så vis styrkan i vår idrottssatsning. Vi kallar det grupplänkmodellen.

Grupplänkmodellen utgår från en enkel idé: Först bygger vi starka grupper och sedan länkar sedan samman grupperna genom spelar- och ledarutbyte. Flickor och pojkar lär känna varandra och att yngre barn får lära känna de äldre. Som förening säkrar vi en stabil verksamhet där ledare och åldersgrupper samverkar. För spelarna innebär det en utökad lärmiljö, fler vänner och att fotbollen faktiskt blir ännu roligare. Via grupplänkarna kan vi erbjuda mer träning och svårare utmaningar för de ambitiösa, samtidigt som vi får starka trygga grupper som arbetar på en ambitionsnivå som passar det stora flertalet. Genom grupplänkmodellen skapar vi på så vis gemenskap och laganda samtidigt som vi ger utrymme för individen.

Grunden är den enskilda åldersgruppen och gemenskapen där. Vi vill skapa starka gemenskaper präglade av laganda och sammanhållning. Därför tar vi avstånd från toppning, men även de flesta former av nivågruppering där barn sorteras efter tränarens godtyckliga måttstock. Systematisk nivågruppering förstärker skillnader som mestadels har med fysisk mognad att göra, splittrar motivationsklimatet i gruppen, söndrar gemenskapen och försvårar ett långsiktigt utvecklingsperspektiv Vi följer svenska Fotbollförbundets riktlinjer på denna punkt – Se SvFF spelarutbildningsplan.

Vi betonar det pedagogiska värdet av mognadsmässigt ”blandade” kompisgrupper: Alla spelare är inte lika starka i en normal barngrupp. Barn utvecklas olika, inte bara fysiskt, utan emotionellt, kognitivt och i sin sociala kompetens. Barn utvecklas åt olika håll och på olika sätt. Utvecklingen är inte linjär, den sker i språng och krumbukter. Det går utmärkt att spela och träna tillsammans ändå. I barnens kontext är olikheter något bra. Barn är programmerade att leka med varandra och lära av varandra. Barn lär av varandras starka sidor – och av varandras olikheter. Just det faktum att spelarna är olika berikar verksamheten och gör lärmiljön roligare och mer dynamisk. Därför är också de blandade grupperna bra ur ett pedagogiskt perspektiv. Schyssta kompisar är på så vis långt viktigare än kompisarnas spelstyrka.

Sedan länkar vi ihop grupperna. Vi lär oss av varandras olikheter. Inte minst då olikheterna handlar om mognad. För oss är det således helt centralt att lära de äldre att ta ansvar för de yngre och lära de som kommit längre att ta ansvar för dem som fortfarande har en bit kvar att gå. I längden blir man en bättre spelare om man lär sig att ta detta ansvar. Här nedan följer en schematisk beskrivning av vår strategi.

7-9 år: spel 3 mot 3 och 5 mot 5

Åldersgrupperna spelar och tränar var för sig. Tränarna fokuserar på att stärka gruppen och organisationen kring laget. Nivågruppering i träning eller match får inte förekomma. Vi bygger gruppens sociala styrka och laganda genom att få alla att känna en lustfylld relation både till kompisar och till fotbollen – en stark grupp formeras. Här en bild av de yngsta barnens gruppgemenskap:

10-12 år: spel 7 mot 7

Åldersgrupperna spelar och tränar fortfarande var för sig, men de första stegen att lära känna andra grupper tas. Flickor och pojkar gör aktiviteter tillsammans. Träning och vissa läger sker tillsammans med åldersgruppen över/under. Äldre barn lär sig att ta ansvar för yngre kompisar. Ingen nivågruppering sker inom åldersgrupperna: Alla i laget tränar och tävlar tillsammans. Vi ställer upp med jämna lag både vid seriespel och i cuper. Alla spelare som vill får pröva att träna med äldre lag enligt rullande schema. Så många som möjligt skall lära känna mellan åldersgrupperna. Integrationen skall i första hand bygga sociala band mellan grupperna och gå varligt fram. Här är en bild av hur grupperna försiktigt länkas samman:

13-16 år: spel 9 mot 9 och 11 mot 11

Den enskilda åldersgruppen håller ihop hela högstadiet. Laget tränar och spelar match tillsammans, men gemenskapen över åldersgränserna stärks också i träning och matcher. I seriespelet deltar åldersgruppen på en ”bekväm” nivå, ingen match är så viktig att laget måste ”toppas”. Om åldergruppen har lag anmälda på olika nivå är det ett absolut krav med fullständig rörlighet mellan nivåerna. Ingen spelare skall känna att de tillhör ”en nivå”. Primärt mål är att erbjuda stimulans åt alla i en bred trupp genom kul matcher där spelarens roll i gruppen ändras beroende på sammanhang. Träningen med äldre lag fortsätter på rullande schema för dem som vill. Syftet är att skapa starka sociala band både inom och mellan åldersgrupperna. Här är bilden på hur grupplänkarna tar form. Länkarna skapar en stark kedja:

17 år och äldre: stegen mot seniorfotboll

I junioråldern spelar lagen i ett åldersintegrerat seriesystem för 15-19 åringar för flickor och 16-19-åringar för pojkar. Azalea-ungdomarna skrivs över till Göteborgs FF. I junioråldern är åldersgrupperna i regel helt integrerade och spelare kan röra sig mellan nivåerna, även om de enskilda åldersgrupperna är kärnan i lagen. Vår högsta nivå är GFF:s seniorlag. Äldre spelare med lägre ambitioner kan gå ned och stötta yngre åldersgrupper. Lagkänslan utvecklas till klubbkänsla.

 


Uppdaterad: 04 DEC 2019 19:17 Skribent: Azalea BK
Epost: Adressen Gömd

Postadress:
Azalea BK - Fotboll
Ekedalsgatan 18-20
41466 Göteborg

Kontakt:
Tel: +4631143433
Fax: +4631143433
E-post: This is a mailto link

Se all info

 

 

Sponsorer:

140610-Stiftelsen-Dunross

 

 

icamajorna


Samarbetspartners:

 

Azaleas webshop

 

 

Logityp Majornas Dentalklinik

 

Idrottens Bingo