Hoppa till sidans innehåll

Diplomövningar


Snabbhet och koordination

Varianter på koordination och snabbhet
Koordination och snabbhet A-E

  1.     Korta steg i repstege avsluta med 5 meter sprint med ökad steglängd.
  2.     Koordinationssteg: sicksack framåt/sidledes med höga knän m.m.
  3.     Häckar: Jämfotahopp/höga knän/enbenshopp/jämfota sidledes.
  4.     Hoppa speedhopp i ringar/inte nudda golv (inte nudda gräs utanför ringen)
  5.     Stavar: kvicka fötter/sprint framåt-baklänges-framåt.

All snabbhetsträning i början på passet med lång vila. Stafetter är alltid kul!

Mångsteg

Mångsteg

Hoppa framåt. Spetsigt knä. Fram med höften. Explosiva ”längdhoppsavstamp”. 4-6x12
Variant: Gör dubbelhopp på varje ben vänster-vänster-höger-höger

 

Skipping
Skipping
Höga knän, 90 grader mot magen. Spänstiga, kvicka steg i 10-15 meter.

 

Borsovsteg

Borsovsteg

Djupa utfallsteg, bakre knän snuddar vid marken, kliv eller hoppa fram.

På gränsen mellan explosiv hoppträning och styrkegymnastik.

Spark i baken

Spark i baken

Jogga och samtidigt sparka sig i baken med snärtiga kickar varje steg.

Explosiv träning för lårets baksida.


Stegringslopp

Stegirngslopp

Från kortkorta högfrekventa steg till långa fullfartssteg. Ca 10 meter. Spelarna skall springa igenom konraden och avsluta med ytterligare 8-10 meter avslappnad fullfartslöpning.

Placera konerna med ökat avstånd så att det går att accelerera och löpa ut med snabba löpsteg.

Tufftuff-tåg

Tufftuff-tåg

Parövning. Den främre löparen bogserar den bakre löparen som spjärnar emot ”lagom” mycket för att ekipaget skall röra sig framåt.

Efter cirka 10 meter släpper bromsklossen och lokomotivet skenar i väg 10-15 meter.


Evighetsstafetten

Evighetsstafett

Två lag startar mitt emot varandra, spelarna springer runt liten cirkel och växlar med nästa spelare efter ett varv. Det lag som hinner i kapp det andra vinner.

Varianter:

  1.     Placera ut repstegar och häckar som hinder.
  2.     Spring med boll
  3.     Byt riktning på given signal

 Tvärtomleken

Tvärtomleken



A. Spelarna ligger två och två på rygg med huvud mot huvud.

Spelarna uppmanas att slappna av och lyssna. På signal (”Bam”) gäller det att resa sig snabbare än kompisen. Sedan lägger sig spelarna igen.

Variera signalen. Säg ”sitt” när spelarna skall stå och så vidare.


B. Utöka med löpning: På kommando skall spelarna antingen rusa åt ena eller andra hållet till en linje 5-10 m bort. Den bakre spelaren skall försöka nudda den främre i ryggen = vinst, den främre skall försöka hinna passera linjen = vinst.

Variera kommandon på tvärtomspråk.









Uppdaterad: 02 OKT 2019 13:20 Skribent: Leif Skoog
E-post: Adressen Gömd

Klubbmärke 2020

Gå till Tränarmanualen

Länk till föräldramanualen

Länk till utbildning

 

 

 

 

Folksam - Spelklar

 

Ring 020-44 11 11

Postadress:
Azalea BK - Fotboll
Ekedalsgatan 18-20
41466 Göteborg

Kontakt:
Tel: +4631143433
Fax: +4631143433
E-post: This is a mailto link

Se all info

 

 

Sponsorer:

140610-Stiftelsen-Dunross

 

 

icamajorna


Samarbetspartners:

v48_BF_digitalt_380x380.jpg