Hoppa till sidans innehåll

Den snabba klubben


Snabbhet och koordination

I åldrarna före puberteten talas det om ett ”snabbhetsfönster”. Enkelt uttryckt har man bäst förutsättningar för att förbättra sin naturliga snabbhet under åldrarna 10-14 år. Det gäller om man tränar på rätt sätt.

Snabbhet är ett komplext begrepp bestående av flera komponenter. Det handlar om sammansättningen av muskelfibrer och om välbalanserad muskelstyrka. Snabbhet handlar också om reaktionsförmåga och nervkopplingen mellan hjärna och muskler. Inte minst handlar snabbhet om koordination, teknik och smidighet. Samtliga komponenter kan man träna under lekfulla former på en fotbollsträning utan att bollspelandet blir lidande. Det visar sig till och med att en allsidig koordinationsträning utan boll främjar teknikinlärning med boll.

Snabbhetsträning kan läggas in som ett kort inslag efter uppvärmningen i form av koordinationsövningar med stege och häckar, korta sprintlopp, samt olika former av mångsteg och hopp. Stafetter med sprint och hopp i början av passet funkar utmärkt för de små barnen. Styrketräning i form av styrkegymnastik för ben, ljumskar, rygg och bål kan läggas in som kortare inslag mellan övningar och efter passet.

Det är viktigare att köra lite och regelbundet än mycket och sällan. Först efter puberteten blir styrketräningen mer tidkrävande och allt viktigare.

Viktigt att tänka på beträffande snabbhetsträning: All snabbhetsträning kräver utvilade muskler och laddade och fokuserade aktiva. Tänk därför på att lägga snabbhets- och spänstövningar i början på passen och ge tid för vila mellan varje övning.

Stretchning. Synen på tänjning/töjning har omprövats under senare år. Allsidig styrkegymnastik där muskler och senfästen belastas dynamiskt i utsträckt läge visar sig vara effektivare för smidighet och rörlighet än traditionella statiska tänjningar (där muskeln hålls stilla länge i uttöjt läge). Vi rekommenderar att spelare gungar försiktigt på muskulaturen (töjer) som avslutning på uppvärmningen och att man sedan kontinuerligt kör funktionell styrkegymnastik, exempelvis ”isländska hovnigningar” och våra ”kvastskaftsövningar” som smidighetsträning. Efter passet kan spelarna uppmuntras att stretcha och töja som ett led i nedvarvningen.

 





 

Uppdaterad: 02 OKT 2019 13:01 Skribent: Leif Skoog
E-post: Adressen Gömd

Klubbmärke 2020

Gå till Tränarmanualen

Länk till föräldramanualen

Länk till utbildning

 

 

 

 

Folksam - Spelklar

 

Ring 020-44 11 11

Postadress:
Azalea BK - Fotboll
Ekedalsgatan 18-20
41466 Göteborg

Kontakt:
Tel: +4631143433
Fax: +4631143433
E-post: This is a mailto link

Se all info

 

 

Sponsorer:

140610-Stiftelsen-Dunross

 

 

icamajorna


Samarbetspartners:

v48_BF_digitalt_380x380.jpg