Hoppa till sidans innehåll

Information om Azaleas motionsfotboll


Det här är Fotboll Fitness

Fotboll Fitness eller motionsfotboll är en träningsform som passar alla oavsett ålder, fotbollserfarenhet eller fysisk form

Fotboll Fitness kan definieras som organiserad spontanfotboll. Träningen kräver ingen tidigare fotbollsbakgrund och vi spelar på en mindre plan där all träning genomförs med boll. Fokus ligger på att förbättra hälsan på ett roligt och socialt sätt utan fokus på att vinna. Danska studier visar att fotboll har en mycket positiv effekt på både kondition, muskeluppbyggnad, vikt och fettprocent. Forskningen har utförts på flera olika testgrupper och svaren pekar åt samma håll – fotboll som träningsform är fantastisk!

"Det är ju så roligt så man tar ju i och då blir det jobbigt, fast man glömmer liksom bort det jobbiga"
Erik, Majorna

Varför?

Förening

Det finns flera anledningar att erbjuda Fotboll Fitness. Dels ger det fler medlemmar till föreningen men det skapar också gemenskap och större engagemang i föreningen. Verksamheten är förankrad i styrelsen. Målgruppen är  barn och unga vuxna, föräldrar som är ledare och tjejer i alla åldrar. 

Deltagare

Att spela fotboll tillsammans är både glädjefyllt och effektivt! På fotbollsplanen tränar ni både kondition och muskelmassa samtidigt som det ökar förbränningen och stärker skelettet. Ta chansen att komma i form på ett roligt och enkelt sätt med hjälp av Fotboll Fitness!

"Jag har varit här många gånger nu och när jag sätter mig i bilen efter träningen har jag ett leende på läpparna hela vägen hem"
Leif, Göteborg

Hur?

Vi har en ansvarig person som ansvarar för material (bollar, koner, västar) och handlar fika. Personen kan med fördel själv delta i aktiviteten. Identifiera sedan de kanaler där ni når ut med budskapet vilket kan vara allt från hemsidor, sociala medier, lokala medier, affischering mm.

Vi har för närvarande tre olika former av Fotboll Fitness på Ledarollen på onsdagar, Lördagsfotbollen och Mammafotboll på söndag eftermiddag. Vi är alltid på Karl Johans Torg. Finns det intresse öppnar vi gärna upp för fler former och målgrupper. Kontakta föreningen via mail.

Ett Fotboll Fitness pass har ingen bestämd tid men 45–90 minuter långt kan vara en bra utgångspunkt.

Se till att ni värmer upp ordentligt och dela därefter upp gruppen i två lag (alternativt flera lag och flera planer om ni är många). Lämpligt antal spelare är 3–7 personer/lag, om ni är ojämnt antal kan ena laget vara en mer.

"Regler"

  • Uppvärmning
  • Smålagspel (3v3 – 7v7)
  • Inga tacklingar
  • Anpassa efter deltagarnas nivå, ålder och önskemål

Effekt/resultat efter tolv veckors träning, enligt de danska forskarna. Jämförelse mellan joggning (Jogg), intervallöpning (Interv), fotboll (Fotb) och styrketräning (Styrke).

 

Uppdaterad: 11 APR 2019 15:25 Skribent: Leif Skoog
Epost: This is a mailto link

Postadress:
Azalea BK - Fotboll
Ekedalsgatan 18-20
41466 Göteborg

Kontakt:
Tel: +4631143433
Fax: +4631143433
E-post: This is a mailto link

Se all info

 

 

Sponsorer:

140610-Stiftelsen-Dunross

 

 

icamajorna


Samarbetspartners:

Logityp Majornas Dentalklinik

 

 

 

Idrottens Bingo